skip to content

Euroopa Parlamendi Infobüroo Eestis veebilehe küpsisereeglistik.

Kasutame veebiküpsiseid teie kasutajakogemuse parendamiseks. Neid ei kasutata isikuandmete kogumiseks, vaid Google Analytics`i vahendusel statistilisel eesmärgil. Te võite veebiküpsiste seadeid igal hetkel muuta.

jätkama
 
 
LUX filmiauhindLUX filmiauhind 2016 3 finalisti.
LUX filmiauhind 2016, 3 finalisti
 

2014 Klassivaenlane

(RAZREDNI SOVRAŽNIK)
Rok Biček
Sloveenia

Režissööri selgitus

"Ma arvan, et (filmi)kunst peaks käsitlema teemasid, mis puudutavad nii ühte riiki kui ka ühiskonda üldiselt. Filmis "Klassivaenlane" saavutatakse see kooliõpilaste mikrokosmose kaudu. Tegemist on äärmiselt haavatava põlvkonnaga. Seega on nad kas teadlikult või teadmatult tundlikud kõige suhtes, mis toimub nendega või nende ümber. Õpilaste vastuhakk koolisüsteemile, mida sümboliseerib range õpetaja, peegeldab ühiskonnas valitsevat üldist rahulolematust, mis kasutab iga põhjust, olgu see põhjendatud või mitte, et mässata sotsiaalsete normide vastu. Paradoks seisneb selles, et needsamad normid on viinud olukorrani, milles ühiskond tänapäeval on. Samal ajal mõistame iga kord, kui mõnes Euroopa linnas puhkeb vägivald, hukka meeleavaldajad. Kas meil on selleks õigus? Võib-olla protestime homme ise."
Rok Bicek

Kui uus saksa keele õpetaja siseneb esimest korda klassi, näeme, et ta erineb oluliselt eelmisest õpetajast. Õpilastele ei meeldi tema külm ja intellektuaalne õpetamisviis. Pärast ühe õpilase traagilist surma tekib rühmas pinge. See on Ameerika mägede laadse emotsionaalse teekonna algus.

Inimese surm on rohkem ellujääjate mure kui tema enda oma. (Thomas Mann)

"Kuidas mõista sõna "kaotaja"? Sabina kehitab ükskõikselt õlgu. "Kas sedasi lahendad sa oma probleeme? Õlgu kehitades? Kui ma oleksin kauem sinu õpetaja olnud, siis sa teaksid. Mozart teadis juba viieaastaselt, kelleks ta soovis saada." Asendusõpetaja Robert Zupani rangus ja jäine pilk tekitavad külmavärinaid.

Sabina ärevus pärast sellist vestlust ja kahtlast eraklaveritundi tekitavad teistes õpilastes impulsiivseid ja vägivaldseid reaktsioone. Enamik peab õpetajat isegi dramaatiliste sündmuste põhjuseks, ja tema ei suuda piirata selle tagajärgi.


"Aeg leinata ... ja aeg elada."

Õpetaja Zupani püüded juhtunut klassis käsitleda on liiga abstraktsed ja intellektuaalsed. Need on vastuolus emotsionaalse ja isikliku lähenemisega, mida õpilased temalt ootavad. Ta püüab siiski luua seose kirjandusega, eelkõige Thomas Manni elu ja teostega, mis olukorraga sobivad. Õpetamismeetod ei anna tulemusi. Õpilased on endiselt nördinud, sest õpetaja püüab jalge alla tallata nende viha. Noorte vastuhakk, mida juhib Luka, ägeneb.

Kas Robert Zupani tegelaskuju on karikeeritud? Tal on maailma parimad kavatsused ja oma karmil viisil soovib ta õpilasi eluks ette valmistada. Autoriteedi ja korra austamine on tema tugipunktid. Ta ei nõustu eelmise õpetaja ega oma kolleegide hoiakuga, mida peab liiga empaatiliseks ja lubavaks.


Must või valge

Õpilased tõlgendavad sündmusi äärmiselt must-valgelt. Otsides patuoinast, soovivad nad eelkõige väljendada oma arvukaid ja lämmatavaid isiklikke pingeid. Traagilisest sündmusest saab tõukejõud.

Vaatajal on raske poolt valida. Õpilaste reaktsioonid on muidugi mõistetavad, ent samas teismelistele omaselt piiratud ja üheplaanilised. Ent tasapisi lisandub erinevaid hoiakuid - meie ees avanevad kooli direktrissi, Sabina vanemate, õpetajate, lapsevanemate koosolekul asjasse sekkuvate vanemate vaatepunktid. Sellega pakutakse vaatajale laiemat arvamuste spektrit.

Lähtepunktiks isiklikud probleemid

Kui direktriss püüab mõista kooli pahupidi pööranud traagilise sündmuse põhjusi, siis õpilaste lähenemine küsimusele on teistsugune. Kuigi olukord on selge, on esiplaanil üha enam emotsioonid. Traagilist sündmust kasutatakse ettekäändena protesti jätkamiseks.

Kogu rühmast tõmbub tagasi ainult Mojca, Sabina parim sõbranna. Ta näitab üles teatavat mõistvust õpetaja Zupani hoiaku suhtes. Nii suudab ta teha rahu iseenda ja ümbritsevaga oma sõbra ja rühma juhi Luka ning teiste suureks meelehärmiks.

Kool kui ühiskonna kujutis

Kogu filmi tegevus toimub ühes koolis, kus tekib konflikt õpetaja ja õpilaste vahel.

Sellega kujutab "Klassivaenlane" suurte ja väikeste revolutsioonide klassikalist mudelit. Moodustub grupp, mida sageli juhib üks inimene ja algab emotsioonidel ja ebakindlatel tõenditel põhinev võitlus.
Stsenaarium tugineb tõsielusündmustel, mille režissöör ise kooliajal läbi elas. See inspireeris teda osa tegelaskujude loomisel, samas lõi ta ka tegelaskujusid, kes muudavad filmikunsti seisukohast grupi huvitavaks ja mitmekesiseks. Nii moodustati üheksast kogemusteta näitlejast koosnev grupp, kellest sai mässava klassi tuumik.

Üheksa peategelast

Filmimise ajal alles 29-aastase Rok Biceki film on tähelepanuväärne. Ta kirjutas kaasahaarava loo ja koondas enda ümber näitlejate rühma, kes jätavad vaatajatele sügava mulje.

Fotogeensed tegelaskujud ja tugevad isiksused muudavad filmi dünaamiliseks. Režissööri sõnul mängivad noored pigem iseennast kui väljamõeldud rolli. Nad kannavad ka oma isiklikke riideid. Proovides arutati filmi teemat põhjalikult. Sellega loodi tugev usalduslik side osatäitjate vahel ning ka osatäitjate ja režissööri vahel.

Robert Zupani osa täidab kogemustega teatrinäitleja Igor Samobor. Filmimise ajal valitses hea energia. Režissöör otsustas mitte lasta noortel proove teha koos Igor Samoboriga, nad isegi ei kohtunud enne võtete algust. Ta soovis, et klassi esimene kohtumine õpetajaga oleks ka näitlejate esimene kohtumine. Seega ei ole külm ja kauge suhe, mida me filmis näha võime, mitte üksnes lavastuslik, vaid ka ehtne.

Suur tähelepanu visuaalsel plaanil

Bicekit inspireeris Cristian Mungiu film "4 Months, 3 Weeks and 2 Days", mis kandideeris LUX 2007 auhinnale. Teda võis mõjutada ka Michael Haneke film "Caché".

Bicek võttis aega, et jälgida armsat koolihoonet talvel, otsides olustikku, mis sobiks tema filmi jaoks kõige paremini, õiget valgust ja sobivat värvigammat. Oluline oli, et ülekaalus oleksid külmad värvitoonid, mis valitseksid klassiruumi, kus tekivad pinged.

Küsimused

Film on täis tähendusrikkaid avaldusi. Millised neist jäid teile meelde?

Millise mulje jättis teile koolisüsteem?

Kas probleem seisneb põlvkondadevahelises konfliktis õpetajate vahel või konfliktis õpetajate ja õpilaste vahel? Mis mõttes?

Kuidas te tõlgendate grupidünaamika mõistet pärast selle filmi vaatamist?

Kas seda on võimalik kasutada ka ühiskonnast rääkimisel?

Tine Van Dycke – Lessen in het donker – 2014

Allikas: Pressbook Class Enemy